söndag 10 april 2011

Om sex?

Funderar på om man kan skriva om vad som helst i sin blogg. Om vad som helst  inte innefattar sånt som är helt ur spår, typ rasism eller andra kränkande grejer. Vad kan man skriva, och hur mycket kan man skriva innan man blir för privat och utelämnande? Kan man till exempel skriva om sex? 

Lite beror det ju på vem man är. En del kommer som vanligt undan med vad som helst. Men om Fredrik Reinfeldt hade en blogg (kanske han har) så skulle det antagligen anses stötande om han skrev om sex. Han leder riket och ska helt säkert stå över såna simpla funderingar.

Har läst en hel del roliga, privata grejer när jag letat runt efter andra bloggar, sånt som jag aldrig skulle skriva om själv. En del bara privata också. Å andra sidan är det inte säkert att alla andra i hela världen skulle vilja skriva om sina äggledare eller sin amning. Eller läsa om det för den delen. En del tycker ju amning är skitäckligt och nåt man borde hålla för sig själv.

Så tänker jag på mina större barn, förstås. När ungarna är små kan man ju i princip skriva vad som helst om dom och sig själv och sitt äktenskap eller hur man nu har det. Men dom växer ju. Ibland kollar jag med dom innan jag lägger ut en text om jag tänker att de kanske skulle kunna ha åsikter om den, och skall jag lägga ut bilder kollar jag alltid med både Estrid och Gabbe först så jag inte publicerar några som dom inte vill. Hittills har inget fastnat i censuren.

Så måste jag ta hänsyn till jobbet, tycker jag. Frågar mig innan jag publicerar om jag verkligen skulle vilja att elever och/eller föräldrar läste det här vad det nu är. Och har man haft en riktig skitdag på jobbet så skulle det i och för sig kunna vara bra bloggmaterial, men inte särskilt lyckat att publicera. Det hade man lätt kunnat gjort om man var bagare, till exempel. Åååhhh, den  jäkla degen jäste inte idag heller, och ugnen gick sönder. Man blir ju galen! Läste igår tror jag det var, om en lärare som sågat sin elevs arbete rätt så frispråkigt på facebook. Inte så proffsigt.

Kan man skriva om själva jobbet, då, om man lämnar elever och föräldrar utanför? Jag vet inte; har inte bestämt mig än. Jag har skrivit ett sånt inlägg, men jag är inte säker på om jag skall lägga ut det. Fast där funderar jag inte så mycket på föräldrar och elever utan mer på hela verksamheten, och på cheferna; min nuvarande och eventuella framtida. Fast det är ganska snällt, så det kommer nog snart tror jag.

Efter lönesamtalet :)

Inga kommentarer: