onsdag 27 april 2011

Förtrollningen bruten?

Vera slutade med blöja nån månad före tvåårsdagen, först på dagen och sedan några veckor senare på natten också. Allt frid och fröjd.

Sen en dag när jag kom till dagis för att hämta hade hon precis vaknat, och hon hade satt sig upp och sagt att hon skulle på toa, men sen inte hunnit, utan bajset hade hamnat i underbyxorna. Ingen fara skedd. Jag tog över tvättning och fixning och så var det inget mer med det. Men sen den dagen har hon inte kunnat bajsa på toan.

?

Jag har hört om barn som måste bajsa i blöjan och skakat på huvudet lite i smyg. Men vad gör man när ungen steppar runt och hoppar jämfota, illröd och svettig och vägrar gå på toa. Jo, man sätter på en blöja. Såklart. Ingen prestigefråga då, direkt. Så sen dess har jag frågat om hon behöver gå på toa typ samtidigt som jag hämtat en blöja när hon börjar steppa runt och hoppa sådär olyckligt. Och så har det funkat nu i en månad lite drygt.

Får se om förtrollningen kanske är bruten då, från och med idag. Tog lite extra tid på mig att fixa med papper och grejer när hon hade kissat på toan, och mycket riktigt hann det komma mera. Jag var noga med att låta lagom avspänt lycklig, men ändå att det där var väl bra - skönt i magen blir det! och hej då bajset! ropade vi glatt och vinkade vi när vi spolade.

Man gör riktigt, riktigt konstiga saker som förälder.


Gammal bild, på potta i köket. Man gör konstiga saker, som sagt!

Inga kommentarer: