söndag 26 juni 2011

Storstädat och pim

Nu så! Lagom mulen dag. Skjutsade Gabbe till jobbet och sen när jag kom hem så var Stefan och tjejerna ute, så då kom dammsugaren fram och golvsvabben och trasor och ugnsrengöring.

Huset har inte varit så rent sedan vi flyttade in. Är inte klar heller, på långa vägar. Men nedervåningen närmar sig fulländning. Plockade ner tre kassar med leksaker, pussel, gosedjur och böcker från vardagsrummet. De får bo i källaren ett tag. Tills det blir loppisdags eller så.

Vardagsrummet andas frihet. Jag också.

Funderade på min sista PIM-uppgift på vägen hem från Åminne, så jag körde faktiskt vilse. Lite snopet! Svängde mot Hörsne när jag istället borde ha svängt mot Dalhem, så jag hamnade i Norrlanda innan jag insåg att något var snett.

"Pedagogiskt minne" heter uppgiften. Det skall bli ett bildspel med text, tal och musik. PIM är en datorkompetenshöjande insats för alla som jobbar inom Gotlands Kommun tror jag. I alla fall alla inom skolan.

Det är sista uppgiften som skall göras, och länge länge har jag inte alls vetat vad jag skulle skriva om. Har sökt i minnet efter en riktigt storslagen, lyckad pedagogisk triumf som skulle passa. Utan att lyckas. Sen kom jag på det - mina egna minnen såklart: vad minns jag egentligen att jag har jag lärt mig i skolan (som elev och lärare), vad har jag lärt mig på andra platser och vad tror jag att min elever kanske kommer att minnas från mina lektioner? Genialiskt! Och om några av er läser detta och inte heller vet vad ni skall hitta på så får ni mer än gärna sno idén. Om inte annat är det ganska roligt bara att tänka på vad man har lärt sig i livet. Och vad man kanske inte har lärt sig...

Det mesta av manuset är skrivet, men några tillägg finns fortfarande bara i huvudet efter bilturen, och nu skall det bara snickras ihop i "MovieMaker". Plättlätt! - eller?

3 kommentarer:

Bara jag sa...

Tænkte inte kommentera så mycket, mera kolla om det hær fungerar. Jag har ju fått en kommentar på mitt inslag om musik, men det ær från nå'n i Pakistan, inte från dig. Kan också se att nå'n i Tyskland, Østerrike och Usa har varit inne på min blogg. Undrar om det kan stæmma? Så, det hær ær bara en test.

Lena sa...

Fast jag har skrivit... //Lena

Lena sa...

Och du får jättegärna kommentera på inläggen - det är bara roligt :)