fredag 24 juni 2011

Midsommar i tacoträsket!

Jag älskar att fira att jorden gått ännu ett varv runt solen. Mer och mer ju äldre jag blir. Alla de där hållpunkter; midsommar, julafton, födelsedagar... det spelar egentligen ingen roll.

Lägger dock inte lika mycket krut på alla högtider. Jul toppar listan, helt klart. Och födelsedagarna - älskar att fira ungarnas födelsedagar. Påsk slarvar vi över ganska ordentligt; hinner liksom inte med ordentligt mitt i terminen tycker jag. Firar gör vi såklart, men inte med pompa och ståt just. Midsommar däremot, har artat sig ganska fint.

Förra året var första gången vi gjorde egen stång, och det blev snabbt tradition. Hade kunnat utebli i år, om det inte varit för våra hjälpsamma gäster. Det hade inte känts helt bra att kalla det tradition om det inte blivit någon i år. Stort tack till er, alltså!

Men det var mycket god mat; sill, potatis och ägghalvor, och jordgubbstårtan blev sagolik. Stefan hade grillat och jag hade gjort inkokt lax för första gången, som blev jättegod och det var roligt. Plättlätt också; jag hade fått för mig att det skulle vara så krångligt.

Sagolik!

Molnen sprack upp lagom till tårtan och stångresningen, så det blev fika ute och små grodorna runt stången. Grannarnas ungar kom in och dansade de också. Det var kul!

Gabbe hade ont i en fot. Eller nå´t. Var med på allt, utom dansen - någon måtta får det vara när man snart är sjutton år.

Snart sjutton år!

Inga kommentarer: