lördag 27 augusti 2011

Stulen njutning

Var inne i stan idag, och fixade. Handlade mat till veckan som kommer, köpte en ny dammsugare, (svindyr, med hepafilter och kolfilter och gud vet vad) (hade inte alls någon lust att lägga en förmögenhet på en dammsugare, men sen står man där och killen som säljer pratar så himla mycket och berättar hur himla bra den är, och då verkar de billigare så skitdåliga) och var nere på Kränku och köpte mer te. Kaktuste.

Och det var världens vackraste väder idag; solen sken och värmen var högsommarlycklig, och det var varmt och klabbigt. Inte alls läge att göra en massa ärenden, utan bara njuta istället egentligen. Men, morsor måste göra sånt som morsor måste göra; inte mycket att gnälla över.

Men på vägen hem tänkte jag minsann att jo, tio minuter får bli bara mina! Så jag svängde in till sjön där vi brukar bada. Tänkte att det kanske inte är någon där. Jag hade ju inga badgrejer med mig, utan tänkte bara slänga av mig kläderna och dyka i.

Det stod en bil parkerad där såklart. Såklart. Så jag körde förbi och tänkte strunta i det. Men såg i ögonvrån sedan att det var nog faktiskt bara en ensam dam där. Backade tillbaka och parkerade. Kvinnan på med kläderna, lite stressad över att inte vara ensam längre. Vi bytte några ord när jag närmade mig, hatade att störa hennes lugn, men hon slappnade av och lutade sig tillbaka igen medan jag fortsatte förbi henne till där vi brukar bada och slängde mig i vattnet. Fort, fort innan jag hann ångra mig.

Underbart! Det svalkande vattnet och vetskapen att jag helt fräckt bara snodde en stund till bara mig. Simmade några vändor fram och tillbaka och låg bara i en stund innan jag gick upp igen och torkade i kläderna. Ett kort hejdå till damen, ett samförstånd om det ljuvliga i stunden, och fortsatte hemåt.

Sådant måste jag göra oftare. Mycket oftare.

2 kommentarer:

Bara jag sa...

Lena, vad bra gjort! Ær det inte det bæsta sættet att bada i havet på, utan klæder? Det tycker jag :).

Lena sa...

Underbart! Obeskrivlig frihetskänsla :)