lördag 20 augusti 2011

Försäkringskassan - here we come!

Fyra dagar tog det.

Igår natt vaknade Vera till, och jag tyckte att det var ett skälligt ljud när hon hostade till lite grann. Förträngde det säkert, för jag tänkte inte mer på det sedan. Men idag vaknade hon med präktig hosta och rinnande näsa.

Men va f--?

Hon har inte varit sjuk en dag på hela sommaren. Tänkte när hon badade i bollhavet på Tallinksiljas Romantica att nu om inte förr så är det ju kört. Men nej - ingen hosta och ingen förkylning.

Och så fyra dagar på dagis. Hon vaknade glad och gosig trots hosta och snor vid sju imorse, och sedan sov hon middag vid tio. Tog ytterligare en middagslur vid sextiden ikväll, och nu skall vi gå upp och läsa Pettsson och Findus igen. Hon har suttit bredvid mig i soffan en lång stund med glansiga ögon och bara krafsat i mitt hår. Ingen av syskonen får peta på henne.

Om någon som läser det här inte känner oss så kan jag berätta lite kort att hela förra året var ett enda "vabbande". Den ena förkylningen avlöste den andra, och jag har väl aldrig hört en liten unge hosta så mycket. Natt efter natt gick jag runt med henne. Och vi var på barnavårdscentralen för man tänker till slut att det måste ju vara något annat - det kan inte bara vara virus. Men jo, det var virus sa läkaren gång på gång. Elak, aggressiv virus.

Och tydligen så. Hon var frisk över jullovet, och vårterminen var faktiskt snäppet friskare än höstterminen, och sedan var hon alltså frisk över hela sommaren här. Och det är ju skönt att det bara var virus - missförstå mig inte. Jag är jätteglad att hon inte är allergisk eller har barnastma eller något sådant.

Men fyra dagar. Finns det särskilda virus som lever bara på dagis? Jag hoppas, hoppas och hoppas ändå att det blir en frisk hösttermin. Att hon repat så mycket motståndskraft under hela långa sommaren så att hon klarar den här förkylningen på ett par dagar.