lördag 13 augusti 2011

Och tack Jenny Persson!

Jag är så glad att du också reagerade på Bofride; du når tusentals fler läsare än jag, och skulle tjänsten som politisk chefsredaktör bli ledig skulle jag rösta på dig helt klart, fast jag inte alltid håller med dig.

Jag tycker att du har helt rätt i - och det bara retar mig att jag inte fick med det i mitt inlägg igår, för det har jag hävdat i skolan själv - att det kanske inte ens är det mest lämpliga att klasslärarna håller i de här diskussionerna. Det finns många poäng med att ta in proffs utifrån. Det kanske kan vara skönt att hon/han som hjälper mig med stavning och som sedan sitter med föräldrarna på utvecklingssamtal inte känner till alla ens funderingar. Dessutom är ju ofta läraren den man jobbar hårdast för att inte lyssna på i den här åldern vi pratar om.

Och jag gillar din perspektivsvängning; det kanske faktiskt inte är så att graviditeten är oönskad(eftersom det nu var de ökande tonårsaborterna som var den utlösande faktorn i Bofrides kolumn). Kanske man mer än gärna skulle behålla barnet om man levde i en mer tillåtande/accepterande miljö. Intressanta tankar.

Dessutom vill jag framhäva att undervisningen i matematik inte på några villkors vis skall bekosta sex och samlevnad tidsmässigt. Vi behöver all den tid med matte vi kan få med barnen i skolan om vi skall kunna hjälpa dem att nå de nationellt uppsatta målen. För det finns ju sådana, även om det är många som verkar tro att det är helt godtyckligt vad vi undervisar om i skolan.

Två tjejer och en kille stod alldeles bakom mig utanför ICA när jag stod och trasslade med cykellåset. Den ena tjejen rökte, och killen ville övertyga henne om att det var dumt och onödigt. "Tänk alla pengar, bara. Blir sjukt mycket på ett år. Hur mycket röker du?" "Sju, kanske.", kom svaret. "Om dagen alltså." Och det blev ju besvärlig matematik genast, eftersom det är enklare att räkna i hela paket. "Men typ två paket i veckan då" kom tjejen fram till. "Ok, det blir... 100 spänn gånger 52, hur mycket är det?"

Tystnaden mellan de tre tonåringarna blev smärtsam och för lång. (Jag var på vippen att frivilligt komma med svaret men kom på att jag ännu har en dag kvar av sommarlovet och att jag ju ändå hoppat av läraryrket.) Men jodå, han kom på det killen. "5200kr!!" triumferade han. Han hade såklart trollat fram miniräknaren på mobilen såg jag när jag vände mig om.

"Jaha, men det var ju inte så farligt..", hörde jag tjejen när jag trampade iväg.

Gode gud, låt dem inte dra ner på mattetimmarna i skolan.

Inga kommentarer: