fredag 15 juli 2011

Regnig ridtur i Gervide

Bakade drömmar, kolakakor och bullar igår morse så att vi skulle ha smarrigt fika med oss till Gervide gård där jag lovat de yngsta ungarna en ridtur. Gabbe jobbade som vanligt (dubbla pass igår; i restaurangen på dagen och som vakt när Smaklösa spelade på kvällen), och hade efter tillfrågan ändå ingen lust att följa med. Klara besked där.

Gervide är en rätt mysig gård där man kan knata runt bland kalkoner, höns, kaniner och titta på smågrisar, hästar och getter till exempel. Och så kan ungarna rida; ja det kan man göra själv också, men bara på vissa tider har jag för mig.

Plats att fika på finns det också, och det kostar inget att vara där. Det finns en sparbössa vid parkeringen har jag för mig, där man kan lägga en slant om man tycker man har trivts. Men ridningen kostar förstås.

Och vädret, då? Tja, det var sådär perfekt molnigt men inte kallt på förmiddagen. Men när jag tog ut sista plåten bullar ur ugnen började det regna, som på en given signal. Märkligt. Sedan var det lite av och på sådär. Till kvällen, för då var det bara på - ösregn!

Picknick hade vi inne istället, medan vi bestämde oss för hur vi skulle göra, men det gick bra det med..
 
Picknick i vardagsrummet!


Första "egna" ridturen!

Vi åkte dit såklart, fast det regnade lite grann. En riktig hit! Vera var så lycklig så hon skrattade högt av förtjusning där hon satt på sin precis lagom stora häst Texas. Estrid var också nöjd såklart, men nio år och erfaren ryttare kräver lite mer än att bli ledd med grimskaft i 20 minuter för att jubla högt.
Tur då att det fanns ungar att titta på - kaninungar i massor (guuud, så söta!) och getungar (guuud, så söta!). Det är något visst med ungar, oavsett sort nästan - eller hur!

Såå söta!

Inga kommentarer: