onsdag 13 juli 2011

Mina tankar om Bodil Jönssons tankar om tid

Var och lyssnade på Bodil Jönsson, när hon pratade om tid på Strand Hotel i höstas, och köpte hennes bok "Guld" då. Har inte hunnit läsa den under läsåret som gått. Lite ironiskt.

Men nu, i samma veva som jag gick på semester och beslutade att byta jobb, så fick jag syn på den en dag när jag egentligen höll på med något helt annat, och landade på sängen med den och låg där och bläddrade. Det är ingen bok man behöver läsa från pärm till pärm, utan varje uppslag är en tanke om tid, och hur vi förhåller oss till den och hur vi hanterar att finnas mitt i den. Vad vi gör av den, liksom, och hur vi vill må.

Fin och tänkvärd - en
oslagbar kombo!
Robert Nybergs illustreringar är klockrena!


Vet hur det känns!

Mina egna tankar kring tid har mest att göra med vilken sorts människa jag vill vara, och hur jag vill att mitt liv skall vara. Hur jag vill må. Hur jag vill räcka till för dem jag älskar mest.

När jag var barnledig nu senast, med Vera, så stod jag i kö en dag i affären när jag såg en karl i ögonvrån liksom bakom mig. Han var superstressad och kikade fram för att se hur mycket som fanns i korgarna hos dem före honom, och jag sa lite utan att tänka på det att "du får gärna gå före mig om du vill." Ingen stor grej. Han blev jätteglad. Vera sov ändå, och jag hade gott om tid innan Estrid skulle hämtas och Stefan och Gabbe skulle komma hem. Och jag minns att jag tänkte då, och vet att det är sant, att om jag varit mitt i en termin hade jag förmodligen inte ens märkt honom, utan varit helt absorberad av min egen stress. Jag vill inte vara sådan, och jag vill inte må så i mitt liv.

Jag vill inte ytandas och bara vänta på att människan framför mig skall prata färdigt så att jag kan skynda vidare till nästa uppgift och förhoppningsvis hinna med åtminstone det mesta.  Jag vill inte vara på gränsen hela tiden, och ibland faktiskt veta redan i förväg att det här kommer jag glömma bort. Som om det bara finns ett visst utrymme i min hjärna, och skall jag ta in mer så kommer i så fall någonting annat att fall ur.

Jag vill ha marginaler, och utrymme att andas, tänka och skratta.

Boken är jättefin - läs den, eller köp den och ge bort till någon som behöver tänka på tiden,  vad man gör med den och hur man vill må. Den är jättefin som present, till någon annan eller sig själv!

Och nej, jag får inte betalt för den här heller ;)

1 kommentar:

Bara jag sa...

Ibland nær jag læser dina inlægg så slås jag av hur poetiskt jag tycker att du skriver. Det ær verkligen vackert nå'n gång, som just i det hær inlægget. Tænkte bara att du skulle veta det :).