torsdag 24 mars 2011

Om pengar

Jo, såhär är det med mig och pengar: jag undviker att önska på riktigt att jag hade mer pengar för jag har en obehaglig känsla av att det skulle bli på bekostnad av något annat. Som att jag vinner hundra miljoner och får reda på att jag har nån obotlig sjukdom. Och det skulle jag verkligen hata, för jag älskar att leva. Och pengar gör en inte lycklig. Men om man nu som jag redan är lycklig och har en underbar familj att dela pengarna med, så är jag ändå säker på att man skulle kunna ha ännu roligare om man hade lite mer av det. Helt säker, faktiskt!

Till exempel skulle jag gärna se till att ungarna alltid hade det bästa av allt. Åh, vad jag skulle älska det!

Och till exempel skulle vi kunna åka iväg lite oftare. Just nu känns det som om alla i hela världen åker till Thailand eller Bahamas eller så, utom vi. Jag tror att det är så också. Jag tycker det skulle vara skitkul att bara kunna dra iväg till Stockholm över en helg, bo på hotell, träffa syskon, hitta på något, gå ut och äta... eller en kryssning. En okynneskryssning till Riga. Bara för att komma iväg och göra nåt annat, tillsammans. Gärna spontant: Ska vi inte dra iväg på en kryssning i helgen? Men nej.

Eller som idag. Skulle springa iväg och köpa lite lunch och hoppade in på Village av bara farten. (Kan man låta bli?) Såg en jättefin bricka som min söta systerdotter skulle gilla. Då kom det över mig igen. Vad härligt det vore att bara kunna köpa den sådär bekymmersfritt; Jamen den skulle hon gilla, den tar jag. Och den där också faktiskt, den skulle bli jättefin i köket. Och då kan jag, trots att jag vet att jag egentligen har det jättebra, bli så trött på att alltid behöva välja. Den eller den. Aldrig båda. Eller den billigare av två alternativ även om man egentligen skulle vilja ha den andra. Eller den här: Men det är klart att om jag låter bli att klippa mig så har jag ju råd till den här istället.. hmm.. (Vad korthårig jag skulle vara om jag verkligen klippt mig alla gånger jag använt mig av den.) Eller som oftast, avstå helt eftersom Äh, det är ju onödigt. Och det är det ju oftast också. Men det skulle vara kul!

2 kommentarer:

Summer Dawn sa...

We should start playing the lottery, if we win, we can visit Visby!

Lena sa...

Wouldn't that be great - I would just love to meet you!