lördag 19 mars 2011

Lördag i tacoträsket

Paus. Sitter här med ljummet, blaskigt te medan solen fortsätter sin envisa kamp mot snön därute. Vera sover. Imorse fick hon alvedon någon gång efter frukost, så hon fick lite nya krafter och lekte ett tag. Härligt! Inte bara för att jag fick vila armen och höften, där hon annars gärna hänger när hon är sjuk, utan för att det är så härligt att se henne må lite bättre. Hon blev ännu sämre framemot kvällen och natten igår, så jag somnade runt tolv till slut sittande i sängen med henne lutandes emot mig. Då hade hon hostat, snorat och kräkts om vartannat från läggdags ungefär, så vi sprang här med skurhinkar och näsdukar fram och tillbaka som tosingar. Tack gode gud att vi är två, säger jag bara! Men sen sov hon gott ända tills imorse. Piuh! Någon gång under natten har jag lagt henne bredvid mig och hasat ner till liggande själv också. Och någon gång under natten måste Stefan ha vaknat inne hos Estrid och kommit in till oss, för han var där när jag vaknade till frampå morgonen.

 Estrid är hos sin kompis. De har planerat dagen noga eftersom det är knattedisco ikväll: först var det dusch nu innan hon stack, sedan skall de leka fram till middagen. Då skall Estrid komma hem och äta med oss. Sedan skall hon ta med sig kläder och hårspännen och allt vad hon har på sin lista, hem till kompisen, och sen går de till discot tillsammans därifrån. Kul! De hoppas på danstävling förutom de vanliga limbo, discostopp, hela-havet-stormar och godisregn.

Gabbe slöar inne på sitt rum. Ofattbart att han kan sova så länge som han gör när vi håller på och stökar runt härute på morgnarna. Det är inte tyst direkt; långt därifrån. Längtar tills hans nya rum blir färdigt så att han kan få vara lite mer i fred.

Stefan springer. Jag skall ut och springa. Fast först skall jag göra nytt te; det här är inte gott! Det vart inga tacos igårkväll förresten, fast det var fredag. Lax med mandelpesto istället. Supergott. Men lite konstigt kändes det allt.. :)

2 kommentarer:

DIN SONJÄVEL sa...

nu är du ju så glad, eftersom att det går att kommentera igen. om jag matar dina fiskar, så kan du ju svara på facebook-chatten?

Unknown sa...

var inte orolig, nästa fredag blir det Tacos och somna i soffan igen.

//Stefan