tisdag 10 april 2012

Mitt nya sovrum?

Vera är verkligen jätteglad över sitt nya rum. Det har ju pratats om det länge, att när utbyggnaden är klar och Gabbe fått sitt nya rum så skall Vera få sitt.

Och nu är vi där. Gabbe inflyttad och lycklig. Stort, vackert ljust rum med garderob med skjutdörrar. Gott så. Och nu är golvet i Veras rum slipat och lackat, Estrids gamla säng är nerflyttad, leksaker på plats och nu är även ekorr-gungan på plats. Supermysigt. Gardinstången skall upp imorgon.

Och hon är så glad. Hon kryper ner i sin säng med sina gosisar, och det är hennes säng och det är bara där hon skall sova. Toppen - precis som det skall vara!

Men jag då? Står som en åsna mitt i natten och undrar vart jag skall ta vägen för att helt säkert kunna vakna om hon ropar mitt i natten. Hennes rum är nämligen på nedervåningen, och vårat på övervåningen. Och jag är livrädd att hon skall vakna och ropa utan att vi hör henne, att hon skall försöka få upp grinden till trappen och göra illa sig, gå ut i köket och få tag i något vasst, eller kanske få upp källardörren istället. My god, så många otäcka saker som kan hända mitt i natten.

Samtidigt vill jag ju inte bära upp henne till oss om hon inte har vaknat av sig själv först. Inte heller vill jag lägga mig och sova hos henne om hon inte först vaknat och bett om det själv. Om hon nu är så trygg och nöjd och sover så gott i eget rum så kan hon ju få göra det, tänker jag. Utan att bli störd av nojiga föräldrar.

Igår slutade det med att jag rullade ut yogamattan på golvet bredvid hennes säng och la mig där. För att finnas där om hon skulle vakna.

Det gjorde hon. Jag tror jag skall köpa en sån där barnvaktsgrej, helt klart!

Inga kommentarer: