torsdag 20 oktober 2011

Underbara eftermiddagar

Mitt nya jobb medför att jag slutar kl 13:00 en del dagar. Fem dagar på tre veckor, närmare bestämt. Och eftersom jag verkligen slutar då, när jag slutar, och kan gå hem och känna mig ledig, så gör jag det också.

Med stor njutning.

I tisdags väckte jag Vera på hennes vila, och så tog vi cykeln och tog svängen genom skogen och hem. Gabbe har ju praktik nu, så han är med den byggfirman som bygger ut vårt hus just nu, så de höll på att spika fasad för fullt när vi kom hem.

"Vi bakar en kaka!" sa jag entusiastiskt till Vera, för jag tänkte att jag ville fjäska lite, och så var det så fint väder så att det nog skulle sitta fint med lite nybakad kaka och kaffi ute i trädgården när man håller på och snickrar.

Vera lycklig såklart. Jag knäckte ägg och hon vispade. Jag mätte i mjöl och hon hällde. Och vispade. Och slickade bunke. Eller, det gjorde vi båda faktiskt, om jag ska vara uppriktig.

Och sim-sala-bim, en knapp timme senare njöt vi av ljummen kaka och kaffe/te i trädgården. Älskar känslan av att bygget är i full gång och peppade Vera med att hon snart ska få ett eget rum.

Trehjulingspromenad sen, medan byggarna utförde sin magi. I över en timme traskade vi runt i kringelkrokar i kvarteret, Vera sjungande "jag hamrar och spikar och bygger en bil.." med ena handen på styret och andra hamrandes och spikandes i luften. Underbart. Och Estrid var hos kompis, så när det blev dags så gick vi förbi där och hämtade upp henne också. Då var Vera i ärlighetens namn ganska trött i benen, så jag fick putta henne lite i ryggen för att komma hem innan energin tog slut helt. Med allt vad det innebär.

Våra nya grannar var ute i trädgården med sin underbara hund (som jag vill ha), så vi lekte med den och dom och skrattade när hunden flög som en vind över staketet för att fånga bollen som husse kastat.

Sen varmt och gott inne. Fläskpannkaka till middag när Stefan kommit hem och Gabbe snickrat färdigt, och massor med ljus och varmt och spöregn ute.

Om det är som de säger att välmående alstrar lika mycket positiv verkan på kroppen som stress skadar, så kommer jag må bra en låång tid framöver.

Åh, vad jag älskar våra lediga eftermiddagar!

Inga kommentarer: