lördag 15 oktober 2011

Om Juholt

Har jag förtroende för socialdemokraterna? För Juholt?

Har jag förtroende för Juholt? I jämförelse med vilken politiker då? Och vad är det man ska ha förtroende för; vad är det man ska lita på, liksom? Att alla politiker är fläcklösa övermänniskor; att de alla gått samma spikraka väg genom grundskolan, in i ungdomspolitiken och genom gymnasiet med stipendiet i handen och raka vägen in i kyrkan för att gifta sig med sin första kärlek och sedan dedikerat resten av sin tid här på jorden till att göra världen till ett bättre ställe för alla andra men inte sig själv? Som Reinfeldt.

Eller ska man lita på att dom är människor med ett jobb. Ett jobb som förvisso påverkar supermånga andra människor och därför kan anses vara mer ansvarsfyllt och krävande än en del andra.

Det finns säkert gott om idealistiska människor fria från synd, men de verkar inte vara särskilt intresserade av politik, och därför kanske det är bättre att lita på att de är människor, vanliga människor med vanliga människors hyfsat rymliga samvete.

Egentligen vore det smartare ifall de berättade själva, eftersom pressen alltid luskar fram något till slut; det här och det här har jag gjort, inte så bra det där kanske, men jag är superduktig på det här jobbet för jag är bra på det här och det här. Jag kan inte lova att jag inte kommer att roffa åt mig lite extra, för det är så himla frestande ibland, men jag ska försöka att inte överdriva.

Men jag tror inte vi skulle ha mer förtroende för en politiker som sa så. Jag tror vi skulle tycka att han/hon var korkad, för jag tror vi vill ha fläckfria övermänniskor som styr landet. På något sätt känns det bättre om man vet att de som har så otroligt mycket makt också är otroligt mycket bättre än en själv.

Annars vet man ju redan från början att det här kan gå precis hur som helst.