tisdag 1 maj 2012

En tonårsmorsas lott

Gabbe fyller arton om ett halvår. Myndig blir han då. Får ta körkort, rösta, dricka alkohol på krogen, kan flytta hemifrån.. ja, det skulle han ju kunna nu också..

Men nu har han inte flyttat hemifrån; han bor kvar hemma i allra högsta grad, är ute med polarna på valborgsmässoafton. Precis som han ska.

Och jag sitter uppe, och tänker.. att jag kan ju gå och lägga mig, för han har skitkul och kommer hem sen.. eller att jag kanske borde vänta kvar uppe ett tag till.. jag kan ju smsa o kolla att allt är ok innan jag somnar.

Snart artonåringar skall inte behöva få sms från sina morsor mitt i natten...

Eller också är det precis det som de behöver..

My god!

Trevlig valborgskväll annars. Stefans pappa och Britt-Marie, och hans syster Anna var här, och vi grillade och åt jättegott med röror med avocado och fetaost och sånt. Såg majbrasan tvärsöver vägen vid klostervallen. Träffade supergoa dagisungar och Vera sprang runt som en tosing och hade jätteroligt, som om hon inte hostat på hela dagen. Chokladtårta till efterrätt när vi kom in igen.

De sover nu allihop. Precis som de ska.

När jag var nästanarton hade jag flyttat hemifrån för rätt så länge sen. Min mamma hade ingen aning om ifall jag hade kommit hem eller inte. Undrar om hon var orolig..