fredag 30 december 2011

Helt utan ansvar?

Bloggar nästan inget nu. Har ett jullov att njuta av, och eftersom tre ungar (världens bästa) och en karl (skitsnygg) njuter av samma lov så är det fullt upp. Utan att blogga.

Men nu tänkte jag liksom att jag skulle vilja summera året som gått. Och så skulle jag egentligen vilja skriva om hur julen varit (helt underbar) (lite slitig, förstås, eftersom jag är en riktig husmor), hur Vera vill klä ut sig till Lucia i tid och otid, hur skönt Estrid tycker att det är att vara ledig, eller om hur jag hunnit träffa Gabbe jättemycket eftersom hans dator gått sönder (vilket jag på inget sätt är glad över, men jag har trots allt fått se honom ute i huset en hel del).

Men så läser jag en sån där tokannons i GT (Gotlands Tidningar). Någon vettvilling skriver in och vill ge "Dagens ros" till SF, Biostaden Borgen. En taggig ros. Man har nämligen släppt in sina barn med presentkort på biobiljetter, och så har de olyckligt hamnat på fel film. Nu vill man att biografen skall ta sitt ansvar och bjuda barnen på varsin ny biljett. Det ville inte biografen göra. Illa. Och så blir de alltså uthängda som ett elakt företag av några som inte ens vågar skriva under med sina namn.

Hoppas att någon av er också reagerade på att man vill att biografen skall ta sitt ansvar.

Hur f-n vore det om föräldrarna kanske skulle ta och ta sitt ansvar istället. Man må väl ändå ha ansvar för sina egna barn, och åtminstone se till att de hamnar på rätt film om man nu skall låta dem gå på bio själva! Eller?

Jag skulle vilja skrika ut detta jättehögt någonstans där det hörs. Jag vet nämligen att vi (hela världen) behöver lära våra barn att ta ansvar, för sina egna handlingar till exempel, i den mån de är mogna. Men hur skall vi någonsin kunna göra det, när vuxenvärlden hela hela tiden lägger över sitt ansvar på någon annan.

Tokig blir man!

Jag får beskriva julens fröjder och  summera året som gått en annan gång.

Kram!