söndag 19 februari 2012

Om "hen" - och andra tramsiga ord

Ja, det tog ett tag men nu har jag tänkt färdigt. Om ordet "hen", som skall användas som pronomen istället för "han" och "hon".

Och jag har kommit fram till att jag är kluven. Mest av allt tycker jag att det är ett fjantigt konstruerat ord som mest av allt får mig att tänka på hönor.

"Snippa" är ett annat fjantigt konstruerat ord som jag har svårt att ta till mig. Mest för att det låter som en förkvinnligad variant av "snopp". Men visst, det är ju bättre än många andra varianter, helt klart! "Springa" funkar annars för mig. Ett ord som beskriver utseendet lite grann på det avsedda, precis som "snopp" kanske med lite fantasi beskriver utseendet på det avsedda. "Snippa", hörde jag på radion en gång, tyckte man var så bra för att det förde tankarna till ordet "snipa", som i "såssnipa". Va???

Men "hen"...

Låt kvinnor vara kvinnor och män vara män precis på det sätt som de själva vill! Visst måste det vara viktigare att låta alla barn och människor, oavsett kön, få tillgång till traktorer, dockor, balett, hockey, ridning, jobb, lika lön, färger och kläder, än att skapa ett pronomen för att göra det oviktigt vilket kön vi har.

Tänker på en annan grej jag läste just om genus; att det är så viktigt för oss att veta om det är en tjej eller en kille vi har att göra med för att vi själva skall veta hur vi skall förhålla oss till dem. Vilket i så fall skulle vara ett bevis för att vi förhåller oss olika till pojkar och flickor. Och att det också är därför vi så gärna vill veta vilket kön den nyfödda bebisen har; det är ju det första vi ofta frågar när någon fått barn - vad blev det?

Men vad skall man fråga då?

Andra ord jag ogillar är "fickla" - fråga mig inte varför, jag bara jätteogillar det. "Juholtare" är ett annat. Inte för att jag är så himla imponerad av Juholts bedrifter, utan för att det känns lite fjantigt faktiskt att han skall behöva med sitt namn stå för hela den mänskliga svagheten att roffa åt sig lite extra när det finns möjlighet. Han är knappast ensam.

Skall jag behöva använda ordet "hen" i förskolan kommer jag förmodligen att söka mig ett annat jobb; jag tror inte att lösningen på könsdiskriminering ligger där. Samtidigt har faktiskt språket väldigt stor makt, och ger samtidigt som det speglar vår värdegrund. Så det är inte helt lätt att bara avfärda idén hur som helst.

Men ändå, så tror jag det är viktigare att jobba med pojkars och flickors lika värde; lära pojkar och flickor att ta för sig, visa hänsyn och respektera varandra än att könsneutralisera ett pronomen och tro att allt är bra sen. Och risken finns att det stannar just där.

Inga kommentarer: