tisdag 22 november 2011

Oväntad semester

Estrid var ledsen i fredagsmorse. Hon sover fortfarande lite svajigt, och utelämnas åt sina känslor ibland på ett sätt som hon inte alltid hänger med på. Då kan man känna sig lite ledsen.

Men det finns det ju inte utrymme för med jobb och skola och allt. Det vet vi ju. Och jag skulle snart börja jobba, och inte kan man ringa in en vikarie en halvtimme innan man börjar, det funkar ju inte.

Så skickar jag iväg henne till skolan. Lämnar Vera på avdelningen bredvid min och ser sedan att vi har väldigt få barn på min avdelning. Snabba slängar; klarar ni er utan mig idag, för jag tänkte att jag behöver ta hand om Estrid en liten stund, och att vi behöver få vara bara hon och jag en dag.

Nejdå, det var inga problem. Lämna Vera här och gå du. Så jag gick. Hämtade Estrid på skolan (superglad blev hon) och så funderade vi på vad vi skulle göra av vår dag. Hon funderade en liten stund, och bestämde sedan att vi först skulle gå hem och spela kort och sedan ta bussen till stan. Vi ska vara med på marknad, och behöver köpa upp oss på lite pysselgrejer, så det gjorde vi.

Härlig dag, blev det. Busstur och promenad genom stan, in i alla affärer vi ville gå i. Fastnade länge, länge på Solkristallen. Provade pendlar och tog dagens tarotkort: vargen. Naturligtvis.

Lunch och sen in på bokhandeln och köpte silkespapper och bokmärken. Sen fort fort för att hinna med bussen hem igen. Hämtade Vera på dagis. Promenad hem.

Underbara barn. Och vilken härlig dag. Jag är så så glad att jag gjorde det. Tog ledigt. Och var med min Estrid en hel dag.

Det kändes som om vi varit bortresta när vi kom hem.

Inga kommentarer: